۩۞۩ FACE OF WAR۩۞۩

دانلود-عکس-مطلب و...

۩۞۩ FACE OF WAR۩۞۩

دانلود-عکس-مطلب و...

معیارهای نامشخص گرافیک اسلامی

معیارهای نامشخص گرافیک اسلامی

می گویند گرافیک قبل از آن که یک هنر باشد، چیزی شبیه یک رسانه است ؛ یعنی گرافیک این روزها در جهان مدرن کارکرد کاملا رسانه ای پیدا کرده است و این رسانه اگر دیده نشود باید به دنبال آن باشیم که آیا ما واقعا گرافیست هستیم یا آن که کارکرد رسانه ها را به طور کامل یاد نگرفته ایم.

چند سال پیشتر که زنگ نخستین دوسالانه پوستر و گرافیک جهان اسلام به صدا درآمد، دو حاشیه غالب بر این رویداد هنری سایه انداخت ؛ اول آن که به نظر می رسید دوسالانه ای که آن روزها در تب برگزاری دوسالانه های اسلامی ازسوی فرهنگستان هنر برگزار شده است به دلایل نامعلوم بسیار عجولانه شکل گرفته است و دیگر آن که به طور کلی یک پوستر و یا یک اثر هنری که قرار است در دوسالانه ای با عنوان جهان اسلام به نمایش در آید، باید دارای چه ویژگی باشد.

آن روزها شاید کمتر کسی به این دو موضوع فکر کرد تا باز هم این روزها که تجربه های دوسالانه دوم گرافیک جهان اسلام بر دیوار مجموعه فرهنگی - هنری صبای تهران آویخته شده است ، بازهم علامت سوالی این گونه بر مقابل دیدگان مخاطب این آثار بنشیند که اصولا آثار به نمایش درآمده با چه معیاری در حوزه هنر گرافیک جهان اسلام می گنجند.

برای پاسخ به این پرسش شاید توجه به این موضوع بسیار مهم به نظر آید که آیا صرفا وجود و حضور عناصر و نقوش اسلامی در یک اثر گرافیکی می تواند نماد یک پوستر در حوزه جهان اسلام باشد؟ یا آن که هنرمند مسلمانی که اثری زیبا اما بدون المان های ذکر شده را خلق کرده در این مجال می گنجد یا خیر؟نزدیک به 70درصد پوسترهای به نمایش درآمده در دوسالانه امسال مربوط به بخش فلسطین این دوسالانه است و این درحالی است که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران جایی گفته است که بسیاری از این آثار که به لاتین نوشته شده اند، از نظر گرافیکی اصولا غلط نوشته شده اند. اگر از نمایش مکرر برخی آثار دوسالانه امسال که بیشتر آنها پیش تر در نمایشگاه های دیگر ارائه شده اند بگذریم ، به برخی آثار برمی خوریم که اصولا هیچ نگاهی را در پس خویش یدک نمی کشند، حال آن که حتی خواسته باشند در حوزه هنر جهان اسلام و گرافیک اسلامی نیز بگنجند؛ اتفاقی که حتی در دوسالانه پیشین افتاد و چندین اثر با آن که در دوسالانه ای با نام و هویت اسلامی شرکت کرده بودند، اما مضامین غیراسلامی و حتی غیردینی داشتند.موضوعی که حتی مسوولان برگزاری دوسالانه را وادار کرد که در میانه راه نمایش ، چندین اثر را از روی دیوارها به پایین بکشند.

دوسالانه دوم جهان اسلام این روزها و در زمانه ای که هجمه تبلیغاتی بر روی این حوزه گرایش دینی به بالاترین حد خود رسیده است ، می تواند یک رسانه پر قدرت از سوی هنرمندان جهان اسلام باشد؛ زیرا اصولا کارکرد گرافیک در جهان معاصر کارکرد رسانه ای است. اما این روزها وقتی سالن های خالی از بازدید کننده این دوسالانه را می بینیم ، باید به چه فکر کنیم...باید دید که ما کارکرد رسانه را نمی دانیم یا اصولا آثار گرافیکی در دوسالانه ای با این نام عرضه نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد