۩۞۩ FACE OF WAR۩۞۩

دانلود-عکس-مطلب و...

۩۞۩ FACE OF WAR۩۞۩

دانلود-عکس-مطلب و...

چهل حدیث

السلام علیک یا اباعبداللَّه‏ الحسین »

 

حدیث اوّل : ( اشک حسینى سرمایه شیعه به نقل از بحارالانوار ج 44 )

امام حسین علیه السلام فرمودند:

من کشته اشکم هیچ مؤمنى مرا یاد نمى‏کند مگر آنکه گریان مى‏شود.

 

حدیث دوّم : ( نفس‏المهموم شیخ عباس قمى «ره» )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

نفس کشیدن کسى که بخاطر مظلومیت ما محزون باشد، ذکر و تسبیح است.

 

حدیث سوّم : ( اشک حسینى سرمایه شیعه به نقل از کامل‏الزیارات )

امام صادق علیه السلام به یکى از گریه‏کنان امام حسین علیه السلام فرمودند:

رَحِمَ‏اللَّهُ دَمْعَتَک خداوند این اشکهایت را رحمت نماید.

 

حدیث چهارم : ( اکسیرالعبادات به نقل از منتخب )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

گریه کننده جدَّم از جاى خود برنمى‏خیزد مگر اینکه مانند روزى که از مادر متولد شده از گناهان پاک است.

 

حدیث پنجم : ( اشک حسینى سرمایه شیعه به نقل از البکا ص 86 )

حضرت زهرا علیها السلام فرمودند:

هرگاه گریه کنندگان بر حسینم داخل بهشت شوند، من هم داخل بهشت مى‏شوم.

 

حدیث ششم : ( اشک حسینى سرمایه شیعه به نقل از البکا ص 94 )

حضرت صادق علیه السلام فرمودند:

خدا حیا مى‏کند گریه کننده بر حسین ابن على علیه السلام را عذاب نماید.

 

حدیث هفتم : ( اکسیرالعبادات به نقل از منتخب )

حضرت صادق علیه السلام فرمودند:

امام حسین علیه السلام دائماً به زوّار و گریه کنندگان و اقامه کنندگان عزایش نظر (رحمت) دارد.

 

حدیث هشتم : ( اکسیرالعبادات فى اسرار الشهادات ص 99 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

براى هر چیزى ثوابى معین است جز اشکى که براى ما ریخته مى‏شود

( که ثواب آن با خداست )

 

حدیث نهم : ( اکسیرالعبادات به نقل از منتخب )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

جدِّ ما حسین علیه السلام هنگامى که به گریه کنندگان خود نگاه مى‏کند براى آنان استغفار مى‏کند و از جدّ و پدر و مادر و برادر خویش مى‏خواهد که آنها هم براى گریه کنندگان و اقامه کنندگان عزاى او استغفار کنند.

 

حدیث دهم : ( کامل‏الزیارات باب 39 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

حضرت امام حسین علیه السلام با حالى حزین و اندوه کشته شدند و سزاوار است بر خدا که هیچ حزین و اندوهگینى به زیارت آن جناب نرود مگر آنکه حق تعالى وى را مسرور و شادمان به اهلش برگرداند.

 

حدیث یازدهم : ( اکسیر العبادات به نقل از کامل‏الزیارات )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

هر کسى هنگام یاد ما اشک از چشمانش جارى شود خدا آتش را بر صورت او حرام مى‏کند.

 

حدیث دوازدهم : ( اکسیرالعبادات فى اسرارالشهادات ص 91 )

امام باقر علیه السلام بعد از آموختن زیارت عاشورا به علقمه فرمودند:

هر کس این زیارت را بخواند (از دور یا نزدیک) و بر حسین علیه السلام ناله کند و امر کند اهل خود را که بدون تقیّه بر حسین علیه السلام گریه کنند و اقامه کنند عز را در خانه‏اش به اظهار جزع و همدیگر را بر مصیبت حسین علیه السلام تعزیت گویند من ضامن او مى‏شوم نزد خدا که ثواب هزار حج، هزار عمره و هزار غزوه براى او بنویسند.

 

حدیث سیزدهم : ( العیون العبرى )

امام رضا علیه السلام فرمودند:

بر همچو حسینى گریه کنندگان گریه کنند که گریه بر او گناهان بزرگ را از بین مى‏برد.

 

حدیث چهاردهم : ( العیون العبرى )

امام رضا علیه السلام فرمودند:

اى پسر شبیب هر وقت بر هر چیز گریه کردى بر مصیبت حسین بن على علیه السلام گریه کن.

 

حدیث پانزدهم : ( العیون العبرى )

امام رضا علیه السلام فرمودند:

همانا روز حسین چشمهاى ما را زخم و اشکهاى ما را جارى کرده است و عزیز ما را در کربلا خوار شمردند و ما را وارث محنت و بلا کرده است تا روز قیامت.

 

حدیث شانزدهم : ( کامل الزیارات باب 27 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

چهارهزار فرشته ژولیده و گرفته تا قیامت بر آن حضرت گریه مى‏کنند.

 

حدیث هفدهم : ( کامل الزیارات باب 27 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

حضرت فاطمه علیها السلام به کسانى که از شما به زیارت سیدالشهدا علیه السلام روند نظر فرموده و از خداوند منّان براى ایشان هر خیر و خوبى را مسئلت مى‏نمایند، مبادا در رفتن به زیارت آن حضرت بى رغبت باشید چرا که خیرى که در زیارت آن حضرت است بیشتر از آن است که بتوان احصاء و شمارش نمود.

 

 

حدیث هجدهم : ( کامل الزیارات باب 61 )

امام باقر علیه السلام فرمودند:

امر کنید شیعیان ما را به زیارت قبر حسین ابن على‏علیه السلام چه آنکه زیارت آن حضرت رزق و روزى را زیاد و عمر را طولانى کرده و امورى که بدى و شر را جلب کنند دفع مى‏نماید.

 

حدیث نوزدهم : ( کامل الزیارات باب 61 حدیث سوّم )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

کسى که قبر حسین علیه السلام را زیارت نکند پس از خیر کثیر محروم مانده و از عمرش یک سال کسر مى‏شود.

 

حدیث بیستم : ( کامل الزیارات باب 62 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

رسول اکرم صلى الله علیه وآله خطاب به زوّار امام حسین علیه السلام مى‏فرماید:

اى مسافرین خدا بشارت باد شما را که با من در بهشت همراه خواهید بود.

 

حدیث بیست و یکم : ( کامل الزیارات باب 62 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

پدرم از جدّم نقل کردند که فرمودند: کسى که آن حضرت را صرفاً براى خدا و به قصد قربت زیارت کند خداوند متعال از گناهان رهایش نموده و او را همچون نوزادى که مادر زاییده قرار مى‏دهد.

 

حدیث بیست و دوّم : ( کامل الزیارات باب 68 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

زائر امام حسین علیه السلام در روز قیامت صد نفر که همگى اهل دوزخ بوده و در دنیا از مسرفین بودند را شفاعت مى‏کند.

 

حدیث بیست و سوّم : ( خاک بهشت به نقل از بحار ج 85 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

کسى که تسبیح تربت امام حسین علیه السلام را همراه داشته باشد خداوند او را ذاکر و تسبیح کننده محسوب کند، گر چه با آن ذکر نگوید.

 

حدیث بیست و چهارم : ( خاک بهشت به نقل از مصباح المتهجد )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

سجده بر تربت حسین علیه السلام حجابهاى هفتگانه را پاره کرده و از بین مى‏برد.

 

حدیث بیست و پنجم : ( خاک بهشت به نقل از ارشادالقلوب )

شیخ دیلمى مى‏فرماید:

امام صادق علیه السلام براى اظهار خشوع و خضوع نزد خداى تعالى بر غیر تربت امام حسین علیه السلام سجده نمى‏کرد.

 

حدیث بیست و ششم : ( خاک بهشت به نقل از کامل الزیارات )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

خاک قبر امام حسین علیه السلام شفاى هر دردى است آن تربت بالاترین داروهاست.

 

 حدیث بیست و هفتم : ( خاک بهشت به نقل از کامل الزیارات )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

خاک حرم امام حسین علیه السلام شفاى هر درد و امان از هر ترس است.

 

حدیث بیست و هشتم : ( خاک بهشت به نقل از کامل الزیارات )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

کام فرزندانتان را به تربت برگیرید که سبب امنیت و باعث محفوظ ماندن آنهاست.

 

حدیث بیست و نهم : ( خاک بهشت به نقل از وسایل ج 2 )

امام رضا علیه السلام فرمودند:

چرا وقتى میّت را دفن مى‏کنید و سرش را بر خاک مى‏گذارید در مقابل صورتش و

زیر سرش مهرى از خاک ( قبر امام حسین علیه السلام ) نمى‏گذارید؟

 

حدیث سى‏ام : ( خاک بهشت به نقل فلاح‏السائل )

مرحوم سیدابن‏طاووس مى‏فرماید:

روایت شده که:

    "گذاشتن تربت همراه میّت براى او امان است."

 

حدیث سى و یکم : ( خاک بهشت به نقل از کامل الزیارات )

خداى تبارک و تعالى ؛ بیست و چهار هزار سال پیش از آن که زمین کعبه را خلق نماید، زمین کربلا را آفرید و آن را مقدس و مبارک قرار داد.

 

حدیث سى و دوّم : ( خاک بهشت ص 38 )

امام باقر علیه السلام فرمودند:

کربلا بهترین منزل و مسکنى خواهد بود که خداوند اولیاى خویش را در آن جاى خواهد داد.

 

حدیث سى و سوّم : ( خاک بهشت به نقل از کامل الزیارات )

حضرت رسول‏اکرم صلى الله علیه وآله فرمودند:

... جبریل گفت: ... کربلا پاکترین مکانهاى زمین است وحُرمت آن از همه‏جا بیشتر است.

 

حدیث سى و چهارم : ( خاک بهشت به نقل از کامل الزیارات )

حضرت صادق علیه السلام در حدیثى فرمودند:

... خداى عزّوجل به زمین کعبه ( بعد از آنکه به زمین کربلا فخر فروشى کرد ) وحى فرمود: از فخر کردن دست بردار و آرام گیر. قسم به عزّت و جلالم، فضلیت تو نسبت به زمین کربلا مانند اندک آب باقى مانده به سوزنى است که در دریایى زده باشند. اگر نبود تربت کربلا تو را فضیلتى نمى‏دادم.

 

حدیث سى و پنجم : ( بحارالانوار ج 98 )

امام صادق علیه السلام فرمودند:

ستایش خداوندى را سزاست که در میان مردم افرادى را قرار داده که به طرف ما مى‏آیند و ما را مدح مى‏کنند و مرثیه مى‏گویند و دشمنان ما با دیدن این مناظر بر آنها طعنه مى‏زنند و عمل آنها را تقبیح مى‏کنند.

 

 حدیث سى و ششم : ( مکیال المکارم جلد 2 )

حضرت حجّت (عج) :

همانا من براى فرد شیعه‏اى که مصیبت جدِّ شهیدم را یاد کند و سپس براى تعجیل فرج و تأیید (امر) من دعا کند، من نیز براى او دعا خواهم کرد.

 

حدیث سى و هفتم : ( شرح شمع به نقل از بحار ج 44 )

امام رضا علیه السلام فرمودند:

کسى که کار و تلاش جهت گذراندن زندگى را در روز عاشورا تعطیل نماید خداوند حوائج او را در دنیا و آخرت ضامن مى‏شود و کسى که روز عاشورا را روز مصیبت و غم و اشک خود قرار دهد خداوند روز قیامت را روز سرور و شادمانى او و او با دیدن ما چشمش روشن مى‏گردد.

 

حدیث سى و هشتم : ( شرح شمع به نقل از بحار ج 64 )

پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمودند:

بدانید که خداوند درود و رحمت مى‏فرستد بر گریه کنندگان حسین علیه السلام و مورد مهر و رحمت خداوند قرار مى‏گیرد.

 

حدیث سى و نهم : ( شرح شمع ص 43 )

امام صادق علیه السلام خطاب به مسمّع که گریه کننده بر امام حسین علیه السلام بود فرمودند:

خداوند تو را رحمت کند به تو بشارت مى‏دهم که هنگام مرگ پدرانم را کنار با این خویش مشاهده خواهى کرد و سفارش آنان به ملک الموت در مورد تو باعث روشنایى دیدگانت خواهد شد.

 

حدیث چهلم : ( ذریعةالنجاة به نقل از مثیرالاحزان )

امام سجّاد علیه السلام مى‏فرماید:

أنا ابن من قتل صبراً، و کفى بذلک فخراً

من فرزند کسى هستم که با زحمت کشته شد و این افتخار براى من کافى است.

 

 « ارزش دفن در کربلا »

 

مرحوم هزار جریبى از مرجع کبیر آقا محمد باقر وحید بهبهانى نقل کرده که فرموده است:

در عالم رؤیا حضور مبارک اباعبداللَّه الحسین علیه السلام شرفیاب شدم. عرض کردم: اى سید و مولاى من، آیا از کسى که در جوار شما به خاک سپرده شود سؤال مى‏شود؟

حضرت فرمودند: کدام ملک است که جرأت کند از او سؤال کند؟ (1)

 1) خاک بهشت ص 128.

 

شهدای کربلا

"شهدای کربلا ( بنی هاشم و اصحاب الحسین (ع)"

 

 امام حسین (ع )
ابراهیم بن جعفر بن ابى طالب (ع )
ابراهیم بن حسین (ع )
ابراهیم بن حصین اسدى
ابراهیم بن عقیل
ابراهیم بن على بن ابى طالب (ع )
ابراهیم و محمّد پسران مسلم بن عقیل
ابوسعید بن عقیل
ابوالشعثاء کِنْدِى
ابوالفضل العباس (ع )
ابوبکر بن حسن (ع )
ابوبکر بن حسین (ع )
ابوبکر بن على (ع )
ابوحتوف بن حارث انصارى
ابودجانه
ابوعبداللّه بن مسلم بن عقیل
ابوعبیداللّه بن مسلم بن عقیل
ابوعمرو نهشلى
ابوعمره ، زیاد بن عریب
احمد بن حسن (ع )
احمد بن عقیل
احمد بن محمّد بن عقیل
احمد بن محمد الهاشمى
احمد بن مسلم بن عقیل
اَدْهَم بن اُمیّه
اسحاق بن مالک اشتر
اسد بن ابى دجانه
اسد کلبى
اسلم بن عمرو
اسلم بن کثیر
اسماعیل بن عبداللّه بن جعفر
اشعث بن سعد
اشعث بن قیس
اُمِّحسن
اُمِّ وَهَبْ
اُمیّة بن سعد طائى
انس بن حارث کاهلى
اَنیس بن معقل اصبحى
بدر بن رقیط
بُریر بن خُضَیْر هَمْدانى
بِشْرِ بنِ حسن (ع )
بشیر بن عمر
بکر بن حَىّ تیمى
بکر بن على (ع )
بکیر بن حر ریاحى
جابر بن حارث سلمانى
جابر بن حجّاج تیمى
جابر بن عُروه غفارى
جَبَلَةِ بن عبداللّه
جَبَلَةِ بْنِ على شیبانى
جُریْرِ بن یزید ریاحى
جعفر بن حسین (ع )
جعفر بن عقیل بن ابى طالب
جعفر بن على بن ابى طالب (ع )
جعفر بن محمّد بن عقیل (ع )
جعفر بن مسلم بن عقیل (ع )
جنادة بن عمرو بن خالد صیداوى
جنادة بن کعب انصارى
جندب بن حُجَیْر
جندب حضرمى
جَوْنِ بْنِ حُوَىِّ
جوین بن مالک
حارث بن امرؤ القیس کندى
حارث بن سریع
حباب بن عامر
حبشى بن قیس نهمى
حبیب بن مظاهر اسدى
حجّاج بن بدر
حجّاج بن بکر
حجّاج بن مسروق جعفى
حجر بن جندب
حجر بن حرّ
حُجَیْر بن جندب
حرب بن ابى الا سود
حرّ بن یزید ریاحى
حرث بن نبهان
حسین بن عبداللّه بن جعفر(ع )
حصین بن مالک
حطیمة بن وهّاد
حلاّ س بن عمرو راسبى
حَمّاد بن اءنس
حمّاد بن حماد خزاعى
حمّاد (غلام امام حسین (ع ))
حمزة بن حسین (ع )
حمیده بنت مسلم
حنظلة بن اسعد شِبامى
حنظلة بن عمرو شیبانى
خالد بن عمرو اَزْدى
خزیمه
خلف بن مسلم بن عوسجه
داود بن طِرِمّاح
دُرَّةُ الصَّدف
ذیان بن ضریب صائدى همدانى
رافع بن عبداللّه
ربیعة بن حَوْط
رشید
رُمَیْث بن عَمْرو
زائدة بن مُهاجِر
زاهِر بن عَمرو کندى
زُهَیر بن بِشْر خَثْعَمىّ
زهیر بن حسان اسدى
زهیر بن سلیم اءزدى
زُهَیْر بْنِ سلیمان
زهیر بن سیّار
زُهَیْر بن قَیْن بَجَلىّ
زید بن حسین (ع )
زید [سَعید] بن کَرْدَم
زید بن مَعْقِل
سالِم بن عَمرو
سالم مولى بنى مدینه کلبى
سالم مولى عامر بن مسلم
سَعْد بن بِشْر بن عُمَر حَضْرَمىّ
سعد بن حارث انصارى
سعد بن حرث خزاعى
سعد بن حنظله تمیمى
سعد بن عبداللّه
سعید بن عبداللّه حنفى
سعید بن عقیل
سَلْم بن عمرو
سلمان بن مضارب
سلیمان ، (غلام امام حسین (ع ))
سلیمان بن ربیعة
سلیمان بن سلیمان اَزْدى
سلیمان بن عوف حَضْرَمى
سلیمان بن کثیر
سُوَیْد بن عمرو
سیف بن حارث جابرى
سیف بن مالک عبدى
سیف بن مالک نُمَیْرى
شَبیب بن جَراد
شبیب بن حارث
شبیب بن عبداللّه نهشلى
شُریح بن عبداللّه
شُریح بن عبید
شریف بن حارث
شعبة بن حنظله تمیمى
ضباب بن عامر
ضبیعة بن عمرو
ضرْغامة بن مالک تغلبى
عائد بن حرب سلانى
عائذ بن مجّمع مَذْحِجى
عابس بن اءبى شُبیب شاکرى
عامر بن جُلَیْدة
عامر بن حسّان طائى
عامر بن مالک
عامر بن مسلم عبدى
عبّاد بن مهاجر
عبادة بن حرث انصارى
عباس اصغر
عباس بن جَعْده جَدَلى
عبدالا على بن زید بن شجاع کلبى
عبدالا على بن یزید کلبى
عبدالرحمن بن عبداللّه اَرْحَبى
عبدالرحمن بن عبداللّه یَزَنى
عبدالرحمن بن عبد ربّ خزرجى
عبدالرحمن بن عرزة
عبدالرحمن بن عروه غفارى
عبدالرحمن بن عقیل
عبدالرحمن بن مسعود تیمى
عبدالرحمن بن مسلم بن عقیل
عبدالرحمن بن یزید
عبدالسلام بن عروة
عبداللّه اصغر بن اءبى طالب
عبداللّه اصغر بن حسن (ع )
عبداللّه الاصغر بن عقیل
عبداللّه اصغر بن على (ع )
عبداللّه اکبر بن حسن (ع )
عبداللّه الاکبر بن عقیل
عبداللّه بن اءبى بکر
عبداللّه بن اءبى دجانه
عبداللّه بن اءبى سفیان بن حارث
عبداللّه بن بُشْرِ خَثْعَمى
عبداللّه بن جعفر بن عقیل
عبداللّه بن حارث نوفلى
عبداللّه بن حسن (ع )
عبداللّه بن حسین (ع )
عبداللّه بن خالد صیداوى
عبداللّه بن سریع
عبداللّه بن عباس (ع )
عبداللّه بن عبداللّه
عبداللّه بن عُروة غَفّارى
عبداللّه بن عفیف اَزْدِى
عبداللّه بن عقیل
عبداللّه بن على (ع )
عبداللّه بن عمر کندى
عبداللّه بن عَمرو بن عَیّاش
عبداللّه بن عمیر کلبى
عبداللّه بن مسلم بن عقیل
عبداللّه بن یزید بن ثُبَیْط قیسى
عبداللّه بن یَقْطُر
عبیداللّه بشیر
عبیداللّه بن عبداللّه بن جعفر
عبیداللّه بن عمرو کندى
عبیداللّه بن قیس
عبیداللّه بن مسلم بن عقیل (ع )
عبیداللّه بن یزید بن ثُبَیْط
عَتیق بنِ على (ع )
عثمان بن على (ع )
عثمان بن فَرْوَه غفارى
عُدَى بن عبداللّه بن جعفر طَیّار
عروه غفّارى
عقبة بن صلت جهنى
عقیل بن عقیل
على اصغر(ع )
على اکبر(ع )
على بن حرّ ریاحى
على بن عقیل
على بن مظاهر اسدى
عمّار بن ابى سلامة دالانى
عمارة بن صلخب اَزْدى
عمران بن کعب بن حارث اشجعى
عمران کلبى
عمر بن ابى تمام صائدى
عمر بن جندب حضرمى
عُمَر بن حسن (ع )
عمر بن على (ع )
عمر بن کعب انصارى
عمر بن مطاع جعفى
عُمر بن مُطیع
عمرو بن اءحدوث حضرمى
عمرو بن جناده انصارى
عمرو بن خالد ازدى
عمرو بن خالد صیداوى
عمرو بن خلف
عَمْرو بن ضبیعه
عَمْرُو بْنُ عَبْدِ اللّهِ جَنْدَعى
عمرو بن قَرَضة بن کعب انصارى
عمرو بن مشیعة
عمیر انصارى
عمیر بن حصین
عمیر بن عبداللّه مذحجى
عمیر بن کنّاد
عمیر بن مطاع
عون (الاصغر) بن عبداللّه بن جعفر
عون (الاکبر) بن عبداللّه بن جعفر(ع )
عون بن جعفر
عون بن عقیل
عون بن على (ع )
عون بن مسلم بن عقیل
غیلان بن عبدالرحمن
فضل بن على (ع )
فیروزان
قارب بن عبداللّه دُئِلى
قاسط بن زهیر تغلبى
قاسم بن الحسن (ع )
قاسم بن حارث کاهلى
قاسم بن حبیب ازدى
قاسم بن حسین (ع )
قاسم بن سعد طائى
قاسم بن العباس (ع )
قاسم بن على (ع )
قاسم بن محمد
قرة (غلام حرّ)
قرّة بن اءبى قرّة غفارى
قعنب بن عمرو تمرى
قیس بن ربیع
قیس بن عبداللّه همدانى
قیس بن مسهّر صیداوى
قیس بن منبّه
کامل
کردوس بن زهیر تغلبى
کنانة بن عتیق تغلبى
مالک بن انس کاهلى
مالک بن اوس
مالک بن حارث
مالک بن دودان

مالک بن عبدالله
مبارک
مجمّع بن زیاد جهنى
مجمع بن عبداللّه عائذى
محسن بن حسین (ع )
محمّد (اصغر) بن على (ع )
محمّد اوسط بن على (ع )
محمّد بن ابى سعید بن عقیل
محمّد بن انس
محمد بن حسین (ع )
محمّد بن عباس (ع )
محمّد بن عبدالله
محمّد بن عبداللّه بن عقیل
محمدبن عبدالله بن عائدى مذحجى
محمد بن مسلم بن عقیل
محمّد بن مطاع
محمد بن مقداد
مرة بن ابى مره غفارى
مسعود بن حجّاج تیمى
مسعود بن سعد حداد کوفى
مسعود هاشمى
مسلم بن عقیل (ع )
مسلم بن عوسجه اسدى
مسلم بن کثیر اعرج
مسلم بن کنّاد
مسلم بن مسلم بن عقیل
مسلم (غلام امام حسین (ع ))
مسلم غلام عامر بن مسلم
مشکور
مصعب بن یزید ریاحى
مصیب بن جواد کلانى وحیدى
معلى بن حنظلة غفارى
معلى بن خُنَیْس ذهلى
معلاّ بن علا
معلّى بن معلّى
مقسط بن عبداللّه تغلبى
منجح بن سهم (غلام امام حسین (ع ))
منذر بن مفّضل جعفى
منیع بن زیاد
موسى بن عقیل بن ابى طالب
موقّع بن ثمامه اسدى
ناصر هلالى
نافع بن هلال جَمَلى

نافع غلام مسلم بن کثیر ازدى
نصر بن ابى نیزر
نُعمان بن عمرو راسبى

نُعیم بن عِجلان
وقّاص بن مالک
وهب بن عبداللّه کلبى
وهب بن وهب
هاشم بن عُتْبَه
هانى بن عروة مرادى
هفهاف بن مهنّد راسبى
هلال بن حجاج
هلال بن نافع بجلى
همَّام بن سلمه قانصى
یحیى بن حسین (ع )
یحیى بن سلیم مازِنى

یحیى بن على (ع )
یحیى بن کثیر انصارى
یحیى بن هانى
یحیى حرّانى
یزید بن ثبیط قیسى عبدى
یزید بن حُصَیْن
یزید بن عبداللّه مَشْرِقى

یزید بن مظاهر اسدى

 

پیام زیارت عاشورا

پیام زیارت عاشورا

توسعه‌ی توریسم عشایری

توسعه‌ی توریسم عشایری عشایر ایرانی اقوامی هستند که در گذر از قرن‌ها زندگی دسته‌جمعی، به شیوه‌ای زیبا و باور‌نکردنی ساختار فرهنگی و اجتماعیِ قبیله‌ایِِ خود را حفظ کرده و به عنوان دیدنی‌ترین جاذبه‌ی عصر تکنولوژی لقب یافته‌‌اند.

"توریسم عشایری" در ایران مبحث تازه‌ای‌ست که همچون هر پدیده‌ی جدید دیگری با حواشیِ بسیار همراه بوده و گفتگو‌های پر‌دامنه‌ای را در یکی دو سال اخیر سبب گشته ‌‌است.

توجه اساسی به این امر، در واقع ادامه‌ی تکمیلیِ سیاست‌های دولت در"طرح ساماندهی عشایر" می‌باشد که از مباحث اصلیِ برنامه‌ی چهارم توسعه است.

رسیدگی به مسایلِ عشایر به‌طور اخص بر عهده‌ی‌ "سازمان امور عشایر" نهاده‌ شده‌ و این سازمان با در دست گرفتنِ کارهای خدماتی و عمرانی، وظیفه‌ی زنده‌نگهداشتنِ فرهنگ غنیِ عشایر را به متولّی حقیقی‌ِ آن، یعنی"سازمان میراث فرهنگی و گردشگری" واگزار کرده‌‌است.

محور فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در این بخش، توسعه‌ی توریسم عشایر است و کارشناسان سازمان امیدوار هستند بواسطه‌ی آن بتوانند علاوه بر معرفیِ ارزش‌ِ والا و تاریخِ فرهنگیِ کوچ‌، حال و هوای تازه‌ای نیز بر زندگی صادقانه و تحسین‌انگیزِ هموطنانِ کوچ‌نشین‌‌مان عطا کنند.

این سازمان تاکنون چندین جشنواره‌ و همایش را در این زمینه برگزار کرده و همچنین توانسته‌است نظرِ دیگر نهاد‌های مربوط و بخش خصوصی را جهتِ تقویّت زیر‌ساخت‌های ضروریِ جذب گردشگر در مناطق هدف، جلب نماید.

کلید طلایی

تنوع نژادی، ادیان گوناگون، گویش‌های متفاوت، جشن‌ها و بازی‌های محلی، مراسم آیینی، رقص، غذاهای لذیذ، مشاغل سنّتی، پوشش‌های رنگارنگ همه و همه تجلّیِ ‌ فرهنگ چند هزار ساله‌ی ایرانی‌ست که چنین توان بالقوه‌ای را برای کشورِ ما به ارمغان آورده‌است.

بنابر‌این حق است اگر‌ بخواهیم با توجه به داشته‌های‌مان قدم‌های بزرگ‌تری را در عرصه‌ی صنعت جهانی گردشگری برداریم و سهم شایسته‌‌تری را به خود اختصاص دهیم.

در مباحثِ گردشگری جذابیت‌های منحصر به‌فردی که در صحنه‌ی رقابت‌های بین‌المللی فرید و تکرار ‌نشدنی می‌باشند، برگ برنده‌ی کشور‌های رقیب محسوب می‌شوند و از این منظر، "توریسم عشایری" می‌تواند همان کلیدِ طلاییِ گمشده‌ی رونقِ بازار گردشگری ایران باشد. ایران مجموعه‌ی شگفتی از جاذبه‌های یگانه‌ی اجتماعی را در اختیار دارد.

این جاذبه‌ها شورِ سفری هیجان‌انگیز را برای بسیاری از فرهنگ‌دوستان، طبیعت‌گردان، محققان اجتماعی، ورزشکاران و همچنین برای همه‌ی کسانی که به هر نحوی خواهانِ گذراندن تعطیلاتی خاطره انگیز در کشوری متفاوت می‌باشند را زنده‌می‌کند.

اقوام ایرانی پیکره‌ی خیالیِ هزار رنگی هستند که در نهایت همه یک رنگ دارند؛ رنگ ایرانی دارند و به پرچمِ سرخ و سفید و سبز موطن خود عشق می‌ورزند.

از آن‌ها بیاموزیم

ایران غایتِ والای تفکری فردایی‌ست که دنیای ما را جهانی سراسر وحدت در نهایتِ کثرت به تصویر می‌کشد.عشایر در تمدن ایران‌زمین سهمی افتخار‌آمیز دارند، آن‌ها را به صحنه بیآوریم و از تجربیاتِ چند هزار ساله‌ی زندگی‌شان در سفر‌، برای بهبود صنعت گردشگریِ کشور بهره‌مند شویم.

از آن‌ها بیاموزیم که چگونه سبک سفر کنیم و همواره در تعاملی سازنده ظرفیت‌های موجود در طبیعت را کشف کرده و آنان را در زندگی روزمره‌مان بکار بگیریم. از طبیعت سرد و گرم چشیده‌شان صبر بیاموزیم و لذّت واقعیِ سفر را در پویشی پایدار برای شناخت ناشناخته‌ها جستجو کنیم.

در دنیای شتاب‌زده‌ی امروزی زندگی هموطنان کوچ‌نشینِ ما همچون تمامی مظاهر بشری دستخوش تحولی غیر‌قابل انکار است. آن‌ها نیز به نوبه‌ی خود سهمی از این دیگرگونی خواهند برد و ممکن است نسل آینده‌ی عشایر شیوه‌ی معیشتیِ متفاوتی را از آن‌چه ما امروز شاهد‌ش هستیم برای خود انتخاب ‌کنند.

دور از انصاف است اگر این را همچون تزریق تکنولوژی به زندگی ساده‌ و بی‌تکلّف ایلیاتی تلقی کنیم و آن‌ها را همچون میراثی فرهنگی در نظر آوریم که مجاز به انجام هیچ دخل و تصرّفی در ساختارِ زندگی شخصی خود نمی‌باشند.

حفظ فرهنگ کوچ

بنیان فرهنگی ایل به واسطه‌ی پویایی و حیاتِ زنده‌‌اش چنین ابهتی یافته‌است و عزلت دادن ایلیاتی راه حفظ فرهنگ کوچ نیست. در دنیای پر‌ هیاهویی که ممکن است با‌ارزشمند‌ترین میراث‌های بشری در غوغای زمانه گم شوند باید از راه و روش درستی برای حفظ پیشینه‌ی افتخار‌آمیز خود استفاده کنیم.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تعهدی که در قبال حفظ و حراست از فرهنگ این مرز و بوم بر عهده‌ دارد برای انجامِ این مهم، راهِ توسعه‌ی توریسم عشایری را برگزیده‌است. تنها شیوه‌ی معقول و کارآمدِ حفظ فرهنگ غنیِ عشایری عرضه‌ی این فرهنگ و تبادل آن با دنیای خارج است.

تعدد فرهنگ‌ها همواره عامل اصلى گفت و شنود بوده‌است و این سازمان سعی دارد با برگزاری جشنواره‌های کوچ، نمایشگاه‌های صنایع دستی و فروشگاه‌های فرآورده‌های غذایی، مسابقات ورزشی ایلیاتی، جشنواره‌های رقص و موسیقی سنّتی، برپایی موزه و همچنین احداث اقامتگاه‌های گردشگری در مراتع سرسبزِ ییلاقی زمینه‌های این گفتگو را فراهم آورد.

با تداوم چنین حرکت‌هایی بر‌پایه‌ی برنامه‌ریزی‌های صحیح و زمان‌بندی‌شده می‌توانیم در آینده‌ای نه چندان دور به حضور چشمگیر هموطنان کوچ‌نشین‌مان در بزرگترین و معتبر‌ترین جشنواره‌های هنری و فرهنگی جهان بیش از پیش افتخار کنیم و کشور ایران را با طبیعت چهارفصل و اقوامِ گوناگون‌اش در قالبِ یک قابِ واحدِ زیبا در اذهان جهانیان جاودانی گردانیم.

رابطه مستقیم بین سرطان و آلودگی هوا

یک دانشگاه در تگزاس طی مطالعاتی یک رابطه احتمالی بین سرطان خون در کودکی و زیستن در نزدیکی پالایشگاه‌های شهر در طول کانال «هوستن شیپ» یافتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز این مطالعات حاکی از این بوده که زندگی کردن در 2 مایل مجتمع پتروشیمی کانال «شیپ» که هوا حاوی مقادیر زیادی ماده خطرناک بیوتادین 3/1 است، 56 درصد ابتلا به سرطان خون «لیمفوسیتیک» حاد را در مقایسه با زندگی کردن بیش از 10 مایل دورتر افزایش می‌دهد.

بیل وایت، شهردار شهر هوستون اظهار داشت که مسئولان شهر از این مطالعات استفاده کرده و برای کاهش آلودگی از تاسیسات پتروشیمی تلاش می‌کند.

وی همچنین افزود که مطالعات و بررسی‌ها ادعای ما را در مورد اولویت قرار دادن کاهش آلاینده‌های بسیار خطرناک هوا تایید می‌کند.

وی برای اینکه تاسیسات پتروشیمی را وادار به کاهش تولید آلودگی کند تهدید کرده که قوانین مبارزه با آلودگی هوا را با شدت بیشتری اجرا خواهد کرد.

گفته می‌شود که از ماده «بیوتادین 3/1» برای ساخت ماده شیمیایی اتیلن استفاده می‌شود

استفاده از گرمای جوشان درون زمین به عنوان منبع جدید تولید انرژی

دانشمندان ابراز امیدواری کردند که گرمای در حال جوشش موجود در زیر پوسته زمین در آینده ای نزدیک به منبع جدیدی از انرژی تبدیل شود.

به گزارش مهر، دانشمندان دانشگاه MIT مدعی شده اند که برای کشوری همچون آمریکا که در آینده با مشکلات عدیده ای در زمینه انرژی مواجه خواهد بود، این منبع ناشناخته از انرژی قابل توجه خواهد بود.

از این رو گروهی متشکل از 18 تن از دانشمندان دانشگاه MIT قصد دارند تا نگاه جدیدی به منبع هنگفت انرژی نهفته در زیر پاهای ما و دقیقا در زیر پوسته زمین داشته باشند.

دانشمندان معتقدند با استفاده از این گرمای قابل توجه تاسیسات وابسته به حرارات مرکزی زمین همچون معادن گرم می شوند.
به گفته دانشمندان دانشگاه MIT این تاسیسات که همچون چاه های عمیق زمینی هستند به صخره های مجاور ضربه وارد ساخته و با جریان آب شناور آنها را به یکدیگر متصل می کنند که در نهایت حجم قابل توجهی از بخار و آبهای فوق العاده داغ شکل می گیرند.

اکنون این ایده جدید در ذهن آنها شکل گرفته است که به وسیله آنها توربین های عظیم به چرخش درآمده و ژنراتورهای زمینی غول پیکر حجم قابل توجهی از انرژی الکتریکی تولید کنند.

بر اساس گزارش لایو ساینس، دانشمندان معتقدند که احتیاج نداشتن به هیچ گونه منبع سوختی در این فرآیند بیش از هر چیز قابل توجه است.

آیا جنگ در پیش است؟


در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران و تصمیمات جدید دولتمردان امریکا؛ زمزمه‌هایی از گوشه‌ و کنار در مورد حمله امریکا به ایران به گوش می‌رسد.

در اینکه امریکا قصد دارد فشارهای همه جانبه خود را بر روی ایران بیشتر کند جای هیچ‌گونه شک و تردیدی نیست .اما در نوع عملکرد آینده آنان، آن‌طور که پیداست خودشان هم دچار دوگانگی و تناقض هستند.

در حالیکه ظاهرا کاخ سفید خواستار یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مشکلات میان دو کشور شده است اما برخی دیگر از مقامات امریکا ابراز داشته اند که امریکا طرح‌هایی برای اقدامات نظامی علیه ایران پیش بینی کرده است.

با این حال روز جمعه گروهی از اعضای مجلس نمایندگان امریکا که نگران بروز جنگ با ایران بودند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تنظیم کرده‌اند تا رئیس‌جمهور را ملزم کنند پیش از هر گونه حمله‌ای به ایران از کنگره اجازه بگیرد!

به گزارش بی‌بی‌سی؛ آنان در یک کنفرانس خبری که روز پنج‌شنبه برگزار شد علناً ابراز نگرانی کردند که سیاست خصمانه رئیس‌جمهورامریکا نسبت به ایران، ممکن است امریکا را وارد جنگ با این کشور کند.

این حرکت نشانه اضطراب نمایندگانی است که شاهد تصویب قطعنامه جنگ علیه عراق در سال 2002 در کنگره بوده‌اند، جنگی که برای امریکا هزینه زیادی داشته و بسیاری از آنها اکنون این جنگ را اشتباه می‌دانند.

البته آنان خوب می‌‌دانند که ایران با عراق از نظر نظامی، حمایت مردمی و ... کاملاً متفاوت است و در صورت شکست؛ امریکا هزینه سنگین‌تری را خواهد پرداخت.

با همه این کشمکش‌ها، امریکا برای نشان دادن ضرب شست خود به ایران بلافاصله پس از ارائه راهبرد جدیدش، دیپلمات‌های ایران در عراق را دستگیر می‌کند و ناو هواپیمابر خود را به خلیج‌فارس اعزام می‌نماید و در اقدامات غیرنظامی‌اش دو بانک ایرانی را تعطیل می‌کند و می‌کوشد تحریم‌های اقتصادی را بر ایران بیشتر کند.

در حالیکه "رایس" صراحتاً می‌گوید که کشورش درصدد گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران است؛ اذعان می‌دارد که بوش قصد حمله به ایران را ندارد، اما در راستای انتشار همین سخنان، بی‌بی‌سی سخنانی را از قول "نیکاس برنز" یکی از دیپلمات‌های ارشد امریکایی که به اسرائیل سفر کرده نقل می کند که او تاکید کرده است؛ بوش، هنوز گزینه نظامی علیه ایران را در نظر دارد.

در همین حال سناتور "کارل لوین" رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای امریکا از جرج بوش خواسته‌است لحن شدید خود را نسبت به ایران ملایم‌تر کند.

و این سخنان ضد و نقیض و اختلاف نظرها همچنان ادامه دارد...

اگر چه نباید در برابر جنگ روانی و تبلیغات به اصطلاح رعب‌آور، سر فرود آورد و تسلیم شد و تبلیغات مسموم دشمن را پذیرفت. اما نباید هم به خاطر کشمکش‌ها و اظهار نظرهای متناقض دولتمردان امریکا ؛ امکان جنگ و تحریم‌های گسترده را غیر ممکن و دور از ذهن دانست.

اگر چه تلاش امریکا برای جلب حمایت‌های کشورهای منطقه، به‌خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در رویارویی با ایران ظاهراً شکست خورده است و بسیاری از رسانه‌ها سفر رایس را به منطقه یک شکست توصیف کرده‌اند و به طور مثال روزنامه "دوحه" در این باره نوشت: «این سفر سریع‌السیر، تنها یک تمرین دیپلماتیک مقطعی دیگر بود... سرانجام رایس با دست‌های خالی و با وعده‌های سست به واشنگتن باز می‌گردد تا با خوش‌بینی» !

اما نباید به این عدم حمایت مقطعی آنان دل‌خوش کرد چرا که روسای کشورهای عربی همیشه‌ نشان داده‌اند که دست نشانده امریکا هستند و دلشان نه برای ایران می‌سوزد و نه حتی برای مردم کشورشان و در برابر عدم به خطر افتادن منافعشان از هر گونه همکاری با امریکا دریغ نخواهند کرد.

در نهایت در این آشفته بازار اخبار گوناگون وظیفه هر کس به خوبی مشخص است.

دولتمردان وظیفه دارند با هوشیاری بیش از پیش پس از اظهارنظرهای تهاجمی خود، آمادگی لازم را برای هر گونه عکس‌العمل داشته باشند.

وظیفه مردم حفظ آرامش و عدم دامن‌ زدن به تبلیغات مخرب و اطمینان هر چه بیشتر به مسئولین است.

رسانه های داخلی هم باید با پوشش هوشمندانه و دقیق اخبار، ابتکار عمل را از دست بیگانگان بگیرند و هم مردم را از شرایط آگاه و هم مسئولین را از جریان اتفاقات در حال وقوع مطلع نمایند.

و سخن آخر برای همه اینکه « و من یتوکل علی الله فهو حسبه»

تبیان

جامعه و سیاست