۩۞۩ FACE OF WAR۩۞۩

دانلود-عکس-مطلب و...

۩۞۩ FACE OF WAR۩۞۩

دانلود-عکس-مطلب و...

زندگینامه

رهبر عالیقدر حضرت آیت الله سید على خامنه اى فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جواد حسینى خامنه‌اى، در روز 24 تیرماه 1318 برابر با 28 صفر 1358 قمرى در مشهد مقدس چشم به دنیا گشود. ایشان دومین پسر خانواده هستند. زندگى سید جواد خامنه اى مانند بیشتر روحانیون و مدرسّان علوم دینى، بسیار ساده بود. همسر و فرزندانش نیز معناى عمیق قناعت و ساده زیستى را از او یاد گرفته بودند و با آن خو داشتند.
رهبر بزرگوار در ضمن بیان نخستین خاطره هاى زندگى خود از وضع و حال زندگى خانواده شان چنین مى گویند:
«پدرم روحانى معروفى بود، امّا خیلى پارسا و گوشه گیر... زندگى ما به سختى مى گذشت. من یادم هست شب هایى اتفاق مى افتاد که در منزل ما شام نبود! مادرم با زحمت براى ما شام تهیّه مى کرد و... آن شام هم نان و کشمش بود
امّا خانه اى را که خانواده سیّد جواد در آن زندگى مى کردند، رهبر انقلاب چنین توصیف مى کنند:
«منزل پدرى من که در آن متولد شده ام، تا چهارـ پنج سالگى من، یک خانه 60 ـ 70 مترى در محّله فقیر نشین مشهد بود که فقط یک اتاق داشت و یک زیر زمین تاریک و خفه اى! هنگامى که براى پدرم میهمان مى آمد (و معمولاً پدر بنا بر این که روحانى و محل مراجعه مردم بود، میهمان داشت) همه ما باید به زیر زمین مى رفتیم تا مهمان برود. بعد عدّه اى که به پدر ارادتى داشتند، زمین کوچکى را کنار این منزل خریده به آن اضافه کردند و ما داراى سه اتاق شدیم
رهبرانقلاب از دوران کودکى در خانواده اى فقیر امّا روحانى و روحانى پرور و پاک و صمیمی، اینگونه پرورش یافت و از چهار سالگى به همراه برادر بزرگش سید محمد به مکتب سپرده شد تا الفبا و قرآن را یاد بگیرند. سپس، دو برادر را در مدرسه تازه تأسیس اسلامى «دارالتعّلیم دیانتى» ثبت نام کردند و این دو دوران تحصیل ابتدایى را در آن مدرسه گذراندند.

  در حوزه علمیه

ایشان از دوره دبیرستان، خواندن «جامع المقدمات» و صرف و نحو را آغاز کرده بود. سپس از مدرسه جدید وارد حوزه علمیه شد و نزد پدر و دیگر اساتید وقت ادبیات و مقدمات را خواند.
درباره انگیزه ورود به حوزه علمیه و انتخاب راه روحانیت مى گویند: «عامل و موجب اصلى در انتخاب این راه نورانى روحانیت پدرم بودند و مادرم نیز علاقه مند و مشوّق بودند».
ایشان کتب ادبى ار قبیل «جامع المقدمات»، «سیوطى»، «مغنى» را نزد مدرّسان مدرسه «سلیمان خان» و «نوّاب» خواند و پدرش نیز بر درس فرزندانش نظارت مى کرد. کتاب «معالم» را نیز در همان دوره خواند. سپس «شرایع الاسلام» و «شرح لمعه» را در محضر پدرش و مقدارى را نزد مرحوم «آقا میرزا مدرس یزدى» و رسائل و مکاسب را در حضور مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینى و بقیه دروس سطح فقه و اصول را نزد پدرش خواند و دوره مقدمات و سطح را بطور کم سابقه و شگفت انگیزى در پنچ سال و نیم به اتمام رساند. پدرش مرحوم سید جواد در تمام این مراحل نقش مهّمى در پیشرفت این فرزند برومند داشت. رهبر بزرگوار انقلاب، در زمینه منطق و فلسفه، کتاب منظومه سبزوار را ابتدا از «مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا تهرانى» و بعدها نزد مرحوم «شیخ رضا ایسى» خواندند.

 در حوزه علمیه نجف اشرف

آیت الله خامنه اى که از هیجده سالگى در مشهد درس خارج فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ مرحوم آیت الله العظمى میلانى شروع کرده بودند. در سال 1336 به قصد زیارت عتبات عالیات، عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شرکت در درسهاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله مرحوم سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودى، میرزا باقر زنجانى، سید یحیى یزدى، و میرزا حسن بجنوردى، اوضاع درس و تدریس و تحقیق آن حوزه علمیه را پسندیدند و ایشان را از قصد خود آگاه ساختند. ولى پدر موافقت نکرد. پس از مدّ تى ایشان به مشهد باز گشتند.

 در حوزه علمیه قم

آیت الله خامنه اى از سال 1337 تا 1343 در حوزه علمیه قم به تحصیلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگان چون مرحوم آیت الله العظمى بروجردى، امام خمینى، شیخ مرتضى حائرى یزدى وعلـّامه طباطبائى استفاده کردند. در سال 1343، از مکاتباتى که رهبر انقلاب با پدرشان داشتند، متوجّه شدند که یک چشم پدر به علت «آب مروارید» نابینا شده است، بسیار غمگین شدند و بین ماندن در قم و ادامه تحصیل در حوزه عظیم آن و رفتن به مشهد و مواظبت از پدر در تردید ماندند. آیت الله خامنه اى به این نتیجـه رسیدند که به خاطر خدا از قــم به مشهد هجرت کنند واز پدرشان مواظبت نمایند. ایشان در این مـورد مى گویند:
«به مشهد رفتم و خداى متعال توفیقات زیادى به ما داد. به هر حال به دنبال کار و وظیفه خود رفتم. اگر بنده در زندگى توفیقى داشتم، اعتقادم این است که ناشى از همان بّرى «نیکى» است که به پدر، بلکه به پدر و مادر انجام داده ام». آیت الله خامنه اى بر سر این دو راهى، راه درست را انتخاب کردند. بعضى از اساتید و آشنایان افسوس مى خوردند که چرا ایشان به این زودى حوزه علمیه قم را ترک کردند، اگر مى ماندند در آینده چنین و چنان مى شدند!... امّا آینده نشان داد که انتخاب ایشان درست بوده و دست تقدیر الهى براى ایشان سر نوشتى دیگر و بهتر و والاتر از محاسبات آنان، رقم زده بود. آیا کسى تصّور مى کرد که در آن روز جوان عالم پراستعداد 25 ساله، که براى رضاى خداوند و خدمت به پدر و مادرش از قم به مشهد مى رفت، 25 سال بعد، به مقام والاى ولایت امر مسلمین خواهد رسید؟! ایشان در مشهد از ادامه درس دست برنداشتند و جز ایام تعطیل یا مبازره و زندان و مسافرت، به طور رسمى تحصیلات فقهى و اصول خود را تا سال 1347 در محضر اساتید بزرگ حوزه مشهد بویژه آیت الله میلانى ادامه دادند. همچنین ازسال 1343 که در مشهد ماندگار شدند در کنار تحصیل و مراقبت از پدر پیر و بیمار، به تدریس کتب فقه و اصول و معارف دینى به طلـّاب جوان و دانشجویان نیز مى پرداختند.

 مبارزات سیاسى

آیت الله خامنه اى به گفته خویش «از شاگردان فقهى، اصولى، سیاسى و انقلابى امام خمینى (ره) هستند» امـّا نخستین جرقـّه هاى سیاسى و مبارزاتى و دشمنى با طاغوت را مجاهد بزرگ و شهید راه اسلام شهید «سید مجتبى نوّاب صفوى» در ذهن ایشان زده است، هنگامیکه نوّاب صفوى با عدّه اى از فدائیان اسلام در سال 31 به مشهد رفته در مدرسه سلیمان خان، سخنرانى پر هیجان و بیدار کننده اى در موضوع احیاى اسلام و حاکمیت احکام الهى، و فریب و نیرنگ شاه و انگلیسى و دروغگویى آنان به ملـّت ایران، ایراد کردند. آیت الله خامنه اى آن روز از طـّلاب جوان مدرسه سلیمان خان بودند، به شدّت تحت تأثیر سخنان آتشین نوّاب واقع شدند. ایشان مى گویند: «همان وقت جرقه هاى انگیزش انقلاب اسلامى به وسیله نوّاب صفوى در من به وجود آمده و هیچ شکى ندارم که اولین آتش را مرحوم نوّاب در دل ما روشن کرد».

 همراه با نهضت امام خمینى (قدس سره)

آیت الله خامنه اى از سال 1341 که در قم حضورداشتند و حرکت انقلابى واعتراض آمیز امام خمینى علیه سیاستهاى ضد اسلامى و آمریکا پسند محمد رضا شاه پهلوى، آغاز شد، وارد میدان مبارزات سیاسى شدند و شانزده سال تمام با وجود فراز و نشیب هاى فراوان و شکنجه ها و تعبیدها و زندان ها مبارزه کردند و در این مسیر ازهیچ خطرى نترسیدند. نخستین بار در محرّم سال 1383 از سوى امام خمینى (قدس سره) مأموریت یافتند که پیام ایشان را به آیت الله میلانى و علماى خراسان در خصوص چگونگى برنامه هاى تبلیغاتى روحانیون در ماه محرّم و افشاگرى علیه سیاست هاى آمریکایى شاه و اوضاع ایران و حوادث قم، برسانند. ایشان این مأموریت را انجام دادند و خود نیز براى تبلیغ، عازم شهر بیرجند شدند و در راستاى پیام امام خمینى، به تبلیغ و افشاگرى علیه رژیم پهلوى و آمریکا پرداختند. بدین خاطر در 9 محرّم «12 خرداد 1342» دستگیر و یک شب بازداشت شدند و فرداى آن به شرط اینکه منبر نروند و تحت نظر باشند آزاد شدند. با پیش آمدن حادثه خونین 15خرداد، باز هم ایشان را از بیرجند به مشهد آورده، تحویل بازداشتگاه نظامى دادند و ده روز در آنجا با سخت ترین شرایط و شکنجه و آزارها زندانى شدند.

 دوّمین بازداشت

در بهمن 1342 - رمضان 1383- آیت الله خامنه اى با عدّه اى از دوستانشان براساس برنامه حساب شده اى به مقصد کرمان حرکت کردند. پس از دو ـ سه روز توقف در کرمان و سخنرانى و منبر و دیدار با علما و طلـّاب آن شهر، عازم زاهدان شدند. سخنرانى ها و افشاگرى هاى پرشور ایشان بویژه درایـّام ششم بهمن ـ سالگرد انتخابات و رفراندوم قلـّابى شاه ـ مورد استقبال مردم قرار گرفت. در روزپانزدهم رمضان که مصادف با میلاد امام حسن (ع) بود، صراحت و شجاعت و شور انقلابى ایشان در افشاگرى سیاستهاى شیطانى و آمریکایى رژیم پهلوى، به اوج رسید و ساواک شبانه ایشان را دستگیر و با هواپیما روانه تهران کرد. رهبر بزرگوار، حدود دو ماه ـ به صورت انفرادى ـ در زندان قزل قلعه زندانى شدند و انواع اهانت ها و شکنجه ها را تحمّل کردند.

 سوّمین و چهارمین بازداشت

کلاسهاى تفسیر و حدیث و اندیشه اسلامى ایشان در مشهد و تهران با استقبال کم نظیر جوانان پرشور و انقلابى مواجه شد. همین فعالیت ها سبب عصبانیت ساواک شد و ایشان را مورد تعقیب قرار دادند. بدین خاطر در سال 1345 در تهران مخفیانه زندگى مى کردند و یک سال بعد ـ 1346ـ دستگیر و محبوس شدند. همین فعالیّت هاى علمى و برگزارى جلسات و تدریس و روشنگرى عالمانه و مصلحانه بود که موجب شد آن بزرگوار بار دیگر توسط ساواک جهنّمى پهلوى در سال 1349 نیز دستگیر و زندانى گردند.

 پنجمین بازداشت

حضرت آیت الله خامنه اى «مد ظله» درباره پنجمین بازداشت خویش توسط ساواک مى نویسد:
«از سال 48 زمینه حرکت مسلحانه در ایران محسوس بود. حساسیّت و شدّت عمل دستگاههاى جارى رژیم پیشین نیز نسبت به من، که به قرائن دریافته بودند چنین جریانى نمى تواند با افرادى از قبیل من در ارتباط نباشد، افزایش یافت. سال 50 مجدّداً و براى پنجمین بار به زندان افتادم. برخوردهاى خشونت آمیز ساواک در زندان آشکارا نشان مى داد که دستگاه از پیوستن جریان هاى مبارزه مسلـّحانه به کانون هاى تفـّکر اسلامى به شدّت بیمناک است و نمى تواند بپذیرد که فعالیّـت هاى فکرى و تبلیغاتى من در مشهد و تهران از آن جریان ها بیگانه و به کنار است. پس از آزادى، دایره درسهاى عمومى تفسیر و کلاسهاى مخفى ایدئولوژى و... گسترش بیشترى پیدا کرد».

 بازداشت ششم

در بین سالهاى 1350ـ1353 درسهاى تفسیر و ایدئولوژى آیت الله خامنه اى در سه مسجد «کرامت» ، «امام حسن» و «میرزا جعفر» مشهد مقدس تشکیل مىشد و هزاران نفر ازمردم مشتاق بویژه جوانان آگاه و روشنفکر و طلـّاب انقلابى و معتقد را به این سه مرکز مى کشاند و با تفکّرات اصیل اسلامى آشنا مى ساخت. درس نهج البلاغـه ایشان از شور و حال دیگـرى برخوردار بود و در جزوه هاى پلى کپى شده تحت عنوان: «پرتوى از نهج البلاغه» تکثیر و دست به دست مى گشت. طلـّاب جوان و انقلابى که درس حقیقت و مبارزه را از محضر ایشان مى آموختند، با عزیمت به شهرهاى دور و نزدیکِ ایران، افکار مردم را با آن حقایق نورانى آشنا و زمینه را براى انقلاب بزرگ اسلامى آماده مى ساختند. این فعالیـّت ها موجب شد که در دى ماه 1353 ساواک بى رحمانه به خانه آیت الله خامنه اى در مشهد هجوم برده، ایشان را دستگیر و بسیارى از یادداشت ها و نوشته هایشان را ضبط کنند. این ششمین و سخت ترین بازداشت ایشان بود و تا پاییز 1354 در زندان کمیته مشترک شهربانى زندان بودند. در این مدت در سلولى با سخت ترین شرایط نگه داشته شدند. سختى هایى که ایشان در این بازداشت تحمّل کردند، به تعبیر خودشان «فقط براى آنان
که آن شرایط را دیده اند، قابل فهم است». پس از آزادى از زندان، به مشهد مقدس برگشتند و باز هم همان برنامه و تلاش هاى علمى و تحقیقى و انقلابى ادامه داشت. البته دیگر امکان تشکیل کلاسهاى سابق را به ایشان ندادند.

 در تبعید

رژیم جنایتکار پهلوى در اواخر سال 1356، آیت الله خامنه اى را دستگیر و براى مدّت سه سال به ایرانشهر تبعید کرد. در اواسط سال 1357 با اوجگیرى مبارزات عموم مردم مسلمان و انقلابى ایران، ایشان از تبعیدگاه آزاد شده به مشهد مقدس بازگشتند و در صفوف مقدم مبارزات مردمى علیه رژیم سفـّاک پهلوى قرار گرفتند و پس از پانزده سال مبارزه مردانه و مجاهدت و مقاومت در راه خدا و تحمّل آن همه سختى و تلخى، ثمره شیرین قیام و مقاومت و مبارزه؛ یعنى پیروزى انقلاب کبیر اسلامى ایران و سقوط خفـّت بار حکومتِ سراسر ننگ و ظالمانه پهلوى، و برقرارى حاکمیت اسلام در این سرزمین را دیدند.

 در آستانه پیروزى

درآستانه پیروزى انقلاب اسلامى، پیش از بازگشت امام خمینى از پاریس به تهران، «شوراى انقلاب اسلامى» با شرکت افراد و شخصیت هاى مبارزى همچون شهید مطهرى، شهید بهشتى، هاشمى رفسنجانى و... از سوى امام خمینى در ایران تشکیل گردید، آیت الله خامنه اى نیز به فرمان امام بزرگوار به عضویت این شورا درآمد. پیام امام توسط شهید مطهرى «ره» به ایشان ابلاغ گردید و با دریافت پیام رهبر کبیر انقلاب، از مشهد به تهران آمدند.

 پس از پیروزى

آیت الله خامنه اى پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز همچنان پرشور و پرتلاش به فعالیّت هاى ارزشمند اسلامى و در جهت نزدیکتر شدن به اهداف انقلاب اسلامى پرداختند که همه در نوع خود و در زمان خود بى نظیر و بسیار مهّم بودند که در این مختصر فقط به ذکر رؤوس آنها مى پردازیم:
٭ پایه گذارى «حزب جمهورى اسلامى» با همکارى و همفکرى علماى مبارز و هم رزم خود: شهید بهشتى، شهید باهنر، هاشمى رفسنجانى و... دراسفند 1357.
٭ معاونت وزارت دفاع در سال 1358.
٭ سرپرستى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، 1358.
٭ امام جمعه تهران، 1358.
٭ نماینده امام خمینی«قدّس سرّه» در شوراى عالى دفاع ، 1359.
٭ نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى، 1358.
٭ حضور فعّال و مخلصانه در لباس رزم در جبهه هاى دفاع مقدس، در سال 1359 با شروع جنگ تحمیلى عراق علیه ایران و تجاوز ارتش متجاوز صّدام به مرزهاى ایران؛ با تجهیزات و تحریکات قدرت هاى شیطانى و بزرگ ازجمله آمریکا و شوروى سابق.
٭ ترور نافرجام ایشان توسط منافقین در ششم تیرماه 1360 در مسجد ابوذر تهران.
٭ ریاست جمهورى؛ به دنبال شهادت محمد على رجایى دومّین رئیس جمهور ایران، آیت الله خامنه اى در مهر ماه 1360 با کسب بیش از شانزده میلیون رأى مردمى و حکم تنفیذ امام خمینى (قدس سره) به مقام ریاست جمهورى ایران اسلامى برگزیده شدند. همچنین از سال 1364 تا 1368 براى دوّمین بار به این مقام و مسؤولیت انتخاب شدند.
٭ ریاست شوراى انقلاب فرهنگ، 1360.
٭ ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1366.
٭ ریاست شوراى بازنگرى قانون اساسى، 1368.
٭ رهبرى و ولایت امّت، که از سال 1368، روز چهاردهم خرداد پس از رحلت رهبر کبیرانقلاب امام خمینى (قدس سره) توسط مجلس خبرگان رهبرى به این مقام والا و مسؤولیت عظیم انتخاب شدند، و چه انتخاب مبارک و درستى بود که پس از رحلت امام راحل، با شایستگى تمام توانستند امّت مسلمان ایران، بلکه مسلمانان جهان را رهبرى نمایند.

حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) و مزار شهدای هفتم تیر و گلزار

همزمان با آغاز ایام دهه فجر و سالروز ورود تاریخی امام راحل به میهن اسلامی و همزمان با دوازدهمین روز ماه محرم سالروز شهادت حضرت زین العابدین،امام سجاد(ع)،حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) ، با قرائت فاتحه به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، ادای احترام کردند. رهبر انقلاب اسلامی سپس با حضور بر مزار شهدای هفتم تیر و گلزار شهیدان ، برای روح مطهر آنان ، آرزوی علو درجات کردند.

 

محمدرضا‭ ‬شجریان‮:‬ نگران ‭ ‬آینده‭ ‬موسیقی‭ ‬نیستم

محمدرضا‭ ‬شجریان‮:‬ نگران ‭ ‬آینده‭ ‬موسیقی‭ ‬نیستم

محمدرضا‭ ‬شجریان‭ ‬استاد‭ ‬بزرگ‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬که‭ ‬کمتر‭ ‬در‭ ‬محافل‭ ‬رسانه ای‭ ‬و‭ ‬مطبوعاتی‭ ‬حاضر‭ ‬می‮ ‬شود‭ ‬در‭ ‬گفتگوی‭ ‬مفصلی‭ ‬با‭ ‬رادیو‭ ‬فرانسه‭ ‬به‭ ‬موسیقی‭ ‬و‭ ‬آواز‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬پرداخت‭ ‬که‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬گفتگو‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬شما‭ ‬می‮ ‬گذرد‮.‬
‮"‬‭ ‬در‭ ‬مقر‭ ‬یونسکو‭ ‬در‭ ‬پاریس‭ ‬کنسرتی‭ ‬تحت‭ ‬عنوان‭ ‬‮«‬آوای‭ ‬صلح‮»‬‭ ‬برگزار‭ ‬شد‮.‬‭ ‬آیا‭ ‬این‭ ‬عنوان‭ ‬به‭ ‬انتخاب‭ ‬شما‭ ‬صورت‭ ‬گرفت‭ ‬یا‭ ‬یونسکو؟
‮-‬‭ ‬این‭ ‬عنوان‭ ‬را‭ ‬یونسکو‭ ‬انتخاب‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬دعوت‭ ‬یونسکو‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬خدمات‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬ارزنده‭ ‬نماینده‭ ‬ایران‮-‬‭ ‬دکتر‭ ‬جلالی‮-‬‭ ‬به‭ ‬اینجا‭ ‬آمدیم‮.‬
‮"‬‭ ‬زمانه ای‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬زندگی‭ ‬می‮ ‬کنیم‭ ‬ناسازگار‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬همه‭ ‬مناطق‭ ‬خبر‭ ‬جنگ‭ ‬و‭ ‬بیماری‭ ‬و‭ ‬درد‭ ‬و‭ ‬رنج‭ ‬به‭ ‬گوش‭ ‬می‮ ‬رسد‮.‬‭ ‬وظیفه‭ ‬هنرمند‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمان‭ ‬برای‭ ‬برقراری‭ ‬صلح‭ ‬و‭ ‬آرامش‭ ‬چیست؟
‮-‬‭ ‬باید‭ ‬همه‭ ‬به‭ ‬برقراری‭ ‬صلح‭ ‬و‭ ‬ثبات‭ ‬و‭ ‬آرامش‭ ‬کمک‭ ‬کنند‮.‬‭ ‬ما‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬سفیر‭ ‬هنری‭ ‬از‭ ‬جانب‭ ‬مردم‭ ‬همیشه‭ ‬پیام‭ ‬صلح،‭ ‬دوستی،‭ ‬عشق،‭ ‬راستی‭ ‬و‭ ‬صداقت‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬دیگر‭ ‬مردمان‭ ‬می‮ ‬بریم‮.‬‭ ‬مردم‭ ‬ایران‭ ‬بسیار‭ ‬صلح دوست‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬پیامشان‭ ‬پیوسته‭ ‬صلح‭ ‬و‭ ‬دوستی‭ ‬نهفته‭ ‬است‮.‬‭ ‬هرچند‭ ‬برخی‭ ‬حرف هایی‭ ‬می‮ ‬زنند‭ ‬که‭ ‬هیچ‭ ‬ربطی‭ ‬به‭ ‬مردم‭ ‬ایران‭ ‬ندارد‮.‬
‮"‬‭ ‬شما‭ ‬فعالیت های‭ ‬بشردوستانه ای‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬داشته اید،‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬زلزله‭ ‬بم‭ ‬به‭ ‬فکر‭ ‬ایجاد‭ ‬یک‭ ‬باغ‭ ‬هنر‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬شهر‭ ‬افتادید‮.‬‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مورد‭ ‬توضیح‭ ‬دهید‮.‬
‮-‬‭ ‬باغ‭ ‬هنر‭ ‬بم‭ ‬یک‭ ‬مجموعه‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬هنری‭ ‬در‭ ‬بم‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬آن‭ ‬یک‭ ‬باغ‭ ‬سنتی‭ ‬ساخته‭ ‬خواهد‭ ‬شد‮.‬‭ ‬ما‭ ‬طرح‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬ارائه‭ ‬می‮ ‬کنیم‭ ‬و‭ ‬شهرداری‭ ‬بم‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬سرمایه گذاری‭ ‬خواهد‭ ‬کرد‮.‬‭ ‬فرهنگستان‭ ‬یا‭ ‬دانشکده‭ ‬هنری‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬مجموعه‭ ‬محل‭ ‬تدریس‭ ‬بعضی‭ ‬هنرها‭ ‬خواهد‭ ‬بود‮.‬‭ ‬آمفی‮ ‬تئاتر‭ ‬روباز‭ ‬و‭ ‬روبسته،‭ ‬کتابخانه،‭ ‬نگارخانه ها‭ ‬و‭ ‬کارگاه های‭ ‬هنری‭ ‬و‭ ‬مدرسه‭ ‬هنری‭ ‬که‭ ‬دارای‭ ‬مکانی‭ ‬برای‭ ‬استقرار‭ ‬استادان‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مجموعه‭ ‬پیش‭ ‬بینی‭ ‬شده‭ ‬است‮.‬‭ ‬زیربنای‭ ‬این‭ ‬باغ‭ ‬‮٧‬‭ ‬هزار‭ ‬مترمربع‭ ‬خواهد‭ ‬بود‮.‬‭ ‬پیشتر‭ ‬هزینه‭ ‬آن‭ ‬‮٣‬‭ ‬میلیارد‭ ‬تومان‭ ‬برآورد‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬ولی‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬تورم‭ ‬و‭ ‬گرانی‭ ‬اکنون‭ ‬هزینه‭ ‬آن‭ ‬‮٥/٤‬‭ ‬میلیارد‭ ‬دلار‭ ‬پیش بینی‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬متاسفانه‭ ‬ما‭ ‬این‭ ‬هزینه‭ ‬را‭ ‬نداریم‭ ‬ولی‭ ‬می‮ ‬خواهیم‭ ‬طرح‭ ‬را‭ ‬طوری‭ ‬بشناسانیم‭ ‬که‭ ‬بتوانیم‭ ‬کمک هایی‭ ‬دریافت‭ ‬کنیم‮.‬‭ ‬تاکنون‭ ‬توانسته ایم‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬‮٠٠٩‬‭ ‬میلیون‭ ‬تومان‭ ‬از‭ ‬کنسرت ها‭ ‬و‮...‬‭ ‬جمع آوری‭ ‬کنیم‮.‬‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬سقف‭ ‬این‭ ‬مجموعه‭ ‬زده‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬این‭ ‬کمک ها‭ ‬در‭ ‬داخل‭ ‬کشور‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬است‮.‬
‮"‬‭ ‬آیا‭ ‬تصور‭ ‬می‮ ‬کنید‭ ‬جوانان‭ ‬ایرانی‭ ‬بخواهند‭ ‬و‭ ‬بتوانند‭ ‬موسیقی‭ ‬سنتی‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬زنده‭ ‬نگهدارند؟
‮-‬‭ ‬ما‭ ‬هیچ‭ ‬نگران‭ ‬آینده‭ ‬نیستیم‭ ‬چون‭ ‬تا‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬زبان‭ ‬فارسی‭ ‬هست‭ ‬موسیقی‭ ‬این‭ ‬زبان‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬آن‭ ‬باقی‭ ‬خواهد‭ ‬ماند‮.‬‭ ‬موسیقی‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬هیچ‭ ‬زبانی‭ ‬نمی‮ ‬توان‭ ‬گرفت‮.‬‭ ‬هرچند‭ ‬تکنولوژی‭ ‬جدید‭ ‬سبب‭ ‬کمرنگ‭ ‬شدن‭ ‬سنت ها‭ ‬و‭ ‬اصالت‮ ‬ها‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مشکلی‭ ‬در‭ ‬سراسر‭ ‬جهان‭ ‬است‮.‬‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬چنین‭ ‬حرکتی‭ ‬باید‭ ‬سعی‭ ‬کنیم‭ ‬به‭ ‬اصالت ها‭ ‬بیشتر‭ ‬توجه‭ ‬کنیم‮.‬‭ ‬سنت ها‭ ‬را‭ ‬نمی‮ ‬گویم‭ ‬چون‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬تاریخ‭ ‬است‭ ‬‮.‬‭ ‬ما‭ ‬سنت ها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬سنت های‭ ‬دیرینه‭ ‬حفظ‭ ‬می‮ ‬کنیم‭ ‬اما‭ ‬نیازی‭ ‬به‭ ‬اجرای‭ ‬آنها‭ ‬نداریم‮.‬‭ ‬البته‭ ‬بعضی‭ ‬حق‭ ‬دارند‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬ارائه‭ ‬کنند‭ ‬ولی‭ ‬باید‭ ‬موسیقی‭ ‬را‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬نیاز‭ ‬روحی‭ ‬مردم‭ ‬متحول‭ ‬کرد‭ ‬اینها‭ ‬کار‭ ‬نسل های‭ ‬آینده‭ ‬است،‭ ‬نه‭ ‬ما‮.‬‭ ‬ما‭ ‬کار‭ ‬خودمان‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬داده ایم‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬جایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬توان‭ ‬داشته‭ ‬باشیم‭ ‬آنچه‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬گذشتگان‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آورده ایم‭ ‬به‭ ‬آیندگان‭ ‬منتقل‭ ‬خواهیم‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬تجربه‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬آنها‭ ‬خواهیم‭ ‬گذاشت‭ ‬اما‭ ‬شکل‭ ‬و‭ ‬فرم‭ ‬ارائه‭ ‬کار‭ ‬هنری،‭ ‬آهنگسازی‭ ‬و‭ ‬ارکستراسیون‭ ‬وسیله ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬موسیقی‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬عهده‭ ‬جوانان‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬ماست‮.‬
‮"‬‭ ‬کسانی‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬یا‭ ‬شاگرد‭ ‬شما‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬از‭ ‬شما‭ ‬بسیار‭ ‬تاثیر‭ ‬گرفته اند‮.‬‭ ‬من‭ ‬می‮ ‬توانم‭ ‬بگویم‭ ‬که‭ ‬اصطلاحا‭ ‬شجریانیسمی‭ ‬در‭ ‬موسیقی‭ ‬ایرانی‭ ‬شکل‭ ‬گرفته‭ ‬که‭ ‬گاهی‭ ‬موفق‭ ‬و‭ ‬گاهی‭ ‬ناموفق‭ ‬بوده‭ ‬است‮.‬‭ ‬آیا‭ ‬تصور‭ ‬می‭ ‬کنید‭ ‬جوانان‭ ‬باید‭ ‬راه‭ ‬بزرگان‭ ‬را‭ ‬بپیمایند‭ ‬یا‭ ‬راه‭ ‬دیگری‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬بگیرند‮.‬
‮-‬‭ ‬مسئله ای‭ ‬که‭ ‬عنوان‭ ‬کردید‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬شجریان زدگی‭ ‬معروف‭ ‬است‮.‬‭ ‬ولی‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬واژه‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬گرفته‭ ‬شود‭ ‬باید‭ ‬منشاء‭ ‬ایجاد‭ ‬آن‭ ‬مشخص‭ ‬شود‮.‬‭ ‬چون‭ ‬وقتی‭ ‬شجریان زدگی‭ ‬گفته‭ ‬می‮ ‬شود‭ ‬معنای‭ ‬بدی‭ ‬می‮ ‬دهد‮.‬‭ ‬
اگر‭ ‬شجریان‭ ‬بد‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬وی‭ ‬انتقاد‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬دلایلشان‭ ‬را‭ ‬بگویند‭ ‬اما‭ ‬من‭ ‬راهی‭ ‬را‭ ‬رفته ام‭ ‬که‭ ‬گذشتگان‭ ‬ما‭ ‬رفته اند‮.‬‭ ‬من‭ ‬راه‭ ‬تمام‭ ‬استادان‭ ‬آواز‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬‮٠٠٢‬‭ ‬ساله‭ ‬گذشته‭ ‬دنبال‭ ‬کرده ام‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬کارهای‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬گوش‭ ‬و‭ ‬تمرین‭ ‬کرده ام‭ ‬و‭ ‬مانند‭ ‬آنها‭ ‬خوانده ام‮.‬‭ ‬شجریان‭ ‬از‭ ‬مجموعه‭ ‬اینها‭ ‬بیرون‭ ‬آمده‭ ‬است‮.‬‭ ‬برای‭ ‬جوانان‭ ‬بسیار‭ ‬سخت‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بخواهند‭ ‬راه‭ ‬دیگری‭ ‬را‭ ‬بروند‮.‬‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬خاطر‭ ‬بدون‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬بگویم‭ ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬می‮ ‬خواهند‭ ‬این‭ ‬راه‭ ‬را‭ ‬ادامه‭ ‬بدهند‭ ‬ناخودآگاه‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬شجریان‭ ‬به‭ ‬راه‭ ‬می‮ ‬افتند‮.‬
‮"‬‭ ‬غیر‭ ‬از‭ ‬موسیقی‭ ‬سنتی‭ ‬و‭ ‬کلاسیک،‭ ‬چه‭ ‬موسیقی‮ ‬های‭ ‬دیگری‭ ‬را‭ ‬می‮ ‬پسندید؟
‮-‬‭ ‬من‭ ‬موسیقی‭ ‬همه‭ ‬جای‭ ‬جهان‭ ‬را‭ ‬گوش‭ ‬می‮ ‬کنم‭ ‬و‭ ‬تعصبی‭ ‬روی‭ ‬موسیقی‭ ‬خاصی‭ ‬ندارم‮.‬‭ ‬موسیقی‭ ‬کلاسیک‭ ‬و‭ ‬آرامش بخش‭ ‬را‭ ‬بسیار‭ ‬می‮ ‬پسندم‭ ‬چون‭ ‬زندگی‭ ‬پرهیجان‭ ‬و‭ ‬پرمشغله ای‭ ‬دارم‮.‬‭ ‬پاپ‭ ‬خوب‭ ‬اما‭ ‬نه‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬گوش‭ ‬می‮ ‬کنم‮.‬
‮"‬‭ ‬آیا‭ ‬پیامی‭ ‬برای‭ ‬جوانان‭ ‬یا‭ ‬علاقه مندان‭ ‬دارید؟
‮-‬‭ ‬من‭ ‬به‭ ‬دوستی‭ ‬و‭ ‬عشق‭ ‬اشاره‭ ‬می‮ ‬کنم‭ ‬که‭ ‬پیام‭ ‬همیشگی‭ ‬ما‭ ‬ایرانی‮ ‬ها‭ ‬بوده‭ ‬است‮.‬‭ ‬به‭ ‬قول‭ ‬حافظ‮:‬
عشقت‭ ‬رسد‭ ‬به‭ ‬فریاد‭ ‬ار خود‭ ‬به سان‭ ‬حافظ
قرآن‭ ‬زبربخوانی‭ ‬در‭ ‬چهارده‭ ‬روایت

ذوب یخچال ها شتاب گرفته است

دانشمندان اعلام کرده اند که یخچال های طبیعی در کوهستان ها با سرعتی سه برابر دهه

۱۹۸۰ در حال ذوب شدن هستند.

سازمان نظارت بر یخچال ها، مستقر در سوئیس، که به طور مستمر نمونه ای از ۳۰ یخچال در سراسر جهان را مطالعه می کند می گوید این شتاب ناشی از تغییرات آب و هوایی موسوم به گرمایش زمین است.

در میان پدیده های مختلف محیط طبیعی سطح زمین، ذوب سریع یخچال ها احتمالا بیش از هر چیز دیگر افزایش دمای زمین را منعکس می کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی؛ هرچند ۳۰ یخچال کوهستانی که سرویس نظارت بر یخچال های جهان (WGMS) بررسی می کند به طور کامل نماینده تمامی یخچال های کوهستانی جهان نیست اما نشانه ای قابل اعتماد از یک جریان جهانی است.

تازه ترین بررسی که نتیجه آن اخیرا منتشر شده است نشانگر شتاب گرفتن روند کوچک شدن یخچال ها است.

در سال ۲۰۰۵ میلادی به طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر از قطر این نمونه از ۳۰ یخچال جهان کاسته شد که نشانگر ذوبی سه برابر سریعتر در مقایسه با دهه ۱۹۸۰ است.

به گفته ویلفرید هابرلی، مدیر این سازمان با توجه به اینکه قطر یخچال های کوهستانی معمولا تنها ده ها متر است، این بدان معنی است که بسیاری از آنها در صورت ادامه روند فعلی ظرف چندین دهه از میان خواهند رفت.

وی به بی بی سی گفت: "می توانیم بگوییم که زمان هایی در دوره های گرمتر ۱۰ هزار سال گذشته وجود داشته که در جریان آنها یخچال ها با اندازه امروزی قابل قیاس بودند."

"اما این نه گذشته، بلکه آینده است که ما را نگران می کند. با توجه به سناریوهای پیش بینی شده، وارد شرایطی خواهیم شد که در ۱۰ هزار سال گذشته ندیده ایم و شاید شرایطی که انسان هرگز تجربه نکرده است."

سازمان نظارت بر یخچال های جهان سال گذشته پیش بینی کرد که کوه های آلپ در جریان قرن آتی سه چهارم یخچال های خود را از دست خواهد داد.

این سازمان همکاری بسیار نزدیکی با برنامه محیط زیست سازمان ملل دارد.

آچیم استاینر، مدیر برنامه محیط زیست گفت: "یخچال ها منابع مهم آب برای بسیاری از رودخانه های مهمی هستند که مردم برای آب آشامیدنی، کشاورزی و مقاصد صنعتی به آنها اتکا می کنند."

"این یافته ها... باید عزم دولت ها را برای اقدام فوری جهت کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای جزم تر کند."

اوج حقارت بایرن

اوج حقارت بایرن

ماگات: از تساوی راضی هستم!!

 

بایرن مونیخ در دومین هفته از دور برگشت بوندس لیگا هم نتوانست طعم برد را بچشد و به یک امتیاز از بازی با بوخوم بسنده کرد، اما ماگات همچنان راضی است!
 

 

 


 

باواریایی‌ها که هفته اول دور برگشت مقابل دورتموند مغلوب شدند، این هفته هم در آلیانتس آره‌نا امتیازات را با میهمان خود تقسیم کردند و با تساوی بدون گل به کار خود پایان دادند.
ماگات سرمربی بایرن بعد از این دیدار گفت: "فکر می‌کنم در این بازی، بهتر از دیدار با دورتموند ظاهر شدیم و با تعهد بیشتری بازی کردیم. در نیمه اول هم چند موقعیت گل داشتیم که چون از آنها استفاده نکردیم در پایان ناچار شدیم به این نتیجه رضایت دهیم. ما با تمام قوا سعی کردیم، اما هیچ موقعیت صد در صدی را برای گلزنی نتوانستیم ایجاد کنیم بنابر این باید از تساوی راضی باشیم."

 

احتمال وجود ذخایر آب و دی اکسید کربن در مریخ افزایش یافت

اطلاعات جدید به دست آمده از مدارگر "مارس اکسپرس" متعلق به سازمان فضایی اروپا حاکی از احتمال وجود ذخایر زیرزمینی آب و دی اکسید کربن در مریخ است.

 به گزارش خبرگزاری مهر، "استاس باراباش" و همکارانش از موسسه سوئدی فیزیک فضایی به بررسی این اطلاعات دریافتند: تنها مقدار اندکی از ذخایر آب و دی اکسید کربن موجود در سیاره سرخ در اثر وزش بادهای خورشیدی ظرف 5/3 میلیارد سال گذشته از بین رفته است. از اینرو ممکن است ذخایر آب و دی اکسید کربن در رو یا زیر سطح مریخ وجود داشته باشند.

بادهای خورشیدی جریان ذرات بارداری هستند که به تندی از خورشید جاری می شوند.

بنا بر گزارش نشریه ساینس، در حالی که برخی فرضیات حاکی است که ذخایر آب و دی اکسید کربن در اماکن ناشناخته مریخ وجود دارند، اما برخی معتقدند که بخش اعظمی از اتمسفر سیاره سرخ بر اثر وقوع بلایای کیهانی از بین رفته اند.

نظریه سومی نیز می گوید: بادهای خورشیدی ذخایری از آب و دی اکسید کربن در این سیاره برجای نگذاشته اند.

مریخ در گذشته گرم تر و مرطوب تر بوده است.

با 5/7 میلیون یورو

با 5/7 میلیون یورو

سرانجام رونالدو به میلان رفت

 

بالاخره و پس از مدت ها مذاکره در خصوص ماندن یا رفتن رونالدو، خرگوش چاق به جمع میلانی ها پیوست.
 

 


 

ستاره 30 ساله برزیلی با عقد قراردادی 18 ماهه سه شنبه رسماً حضور خود را در کنار روسونری‌ها اعلام کرد. مبلغ دقیق قرارداد هنوز اعلام نشده، اما به نظر می رسد که رونالدو راضی شده با مبلغ 5/7 میلیون یورو به سن سیرو بپیوندد.
رونالدو از اواسط جام جهانی و با مصدومیتی که گریبان وی را گرفته بود، کم کم دچار افت شده و چندان در ترکیب ثابت فابیو کاپلو تازه وارد جایی نداشت، به همین منظور برای بازگشت به سری A روزشماری می‌کرد، البته سری قبلی حضور او در ایتالیا به عملکردش در سال‌های 1997 تا 2002 و در کنار اینترمیلان باز می‌گردد.
به رغم نارضایتی کاپلو از مهره برزیلی‌اش، این سرمربی آرزوی موفقیت برای وی در سن سیرو دارد.
سرمربی ایتالیایی کهکشانی‌ها در این خصوص عنوان داشت: "رونالدو دیگر بازیکن میلان است و بهترین‌ها را برای او آرزو می‌کنم. امیدوارم بهترین‌ها را برای باشگاهش ارائه دهد و مانند روزهای گذشته به خوبی بدرخشد."
دارنده 3 عنوان برترین بازیکن سال فیفا در اولین سال حضورش در رئال مادرید موفق شد قهرمانی را با کهکشانی‌ها در لالیگای اسپانیا تجربه کند، اما سال‌های بعدی حضور وی در برنابئو با موفقیت همراه نبود، چرا که او مدام با کسب آمادگی و بهبود سلامتی‌اش درگیر بود.
از سویی با حضور فابیو کاپلو، تاکید اصلی بر حضور مهره‌های جوان تر در ترکیب ثابت تیم بود که این مساله راه را برای امثال رونالدو مسدود می‌نمود.
رونالدو پیش از پیوستن به آیندهوون، حرفه خود را در کروزیرو برزیل آغاز کرد.
با درخشش فیلیپس اشتادیون، وی به بارسلونا نقل مکان کرد تا پس از آن راهی اینترمیلان شود.
آدریانو گالیانی، نایب رئیس میلان بسیار خوشحال است که چنین خرید با ارزشی را انجام داده و در این خصوص اظهار داشت: "بسیار خوشحالیم که رونی را در کنار خود خواهیم داشت و فکر می‌کنم بازیکن بزرگی را به خدمت گرفته‌ایم. در میلان مهره‌های مهمی داریم و رونالدو یکی از آنهاست. رونالدو خود نیز خوشحال به نظر می‌رسد. او می‌توانست در رئال مادرید بماند، اما بهتر دید آنجا را ترک کند. با اینکه از لحاظ مالی، رئال مادرید برای او با صرفه‌تر بود، اما سن سیرو را انتخاب کرد و این نشان می‌دهد که او تصمیم خود را برای حرفه‌ای‌تر شدن گرفته است."
از طرفی رونالدو سه شنبه با اعلام این مطلب که فابیو کاپلو هیچگاه وی را در ترکیب تیمی‌اش نخواسته، نارضایتی خود را از این سرمربی ابراز داشت.
خرگوش چاق در خصوص باشگاه سابقش عنوان داشت: "می خواهم از هواداران رئال کمال تشکر را بجا آورم. همچنین از هم تیمی‌هایم ممنونم. چه آنهایی که هستند و چه آنهایی که رئال را ترک کرده‌اند. از سرمربی‌هایم نیز سپاسگزارم غیر از سرمربی ناراضی که خود نیز به خوبی احساس مرا دارد.
ترک باشگاه پس از 4 سال و نیم باعث ناراحتی است، چرا که احساس می‌کردم در خانه‌ام هستم. حقیقت این است که کاپلو هیچگاه مرا نخواست. من عاشق فوتبال هستم و می‌خواستم برای خود راهی بیابم. از فردا با باشگاه جدیدی درگیر هستم و به دنبال اهداف بالاتر و برتر خواهیم بود."